5 lépés a valódi versenyelőnyig

Az utóbbi években hol a járvány hatásai, hol a gazdasági helyzet nehezíti meg jócskán a dolgunkat abban, hogy üzleti növekedést érjünk el. Ennek megvalósítása viszont többről szól a marketing büdzsé emelésénél, a fejlesztések növelésénél vagy egy új termék bevezetésénél. A növekedés felgyorsításának legjobb módja, ha megkülönbözteted magad a versenytársaktól. Ha máshogy gondolkodsz, és másként működsz, mint bárki más a piacon – és lehetőleg ezt a különbözőséget a céged erősségeire építed.

Ha elő tudsz állni egy váratlan és úttörő stratégiával, akkor sokkal messzebbre és sokkal könnyebben eljuthat a céged – gazdasági helyzettől függetlenül –, méghozzá kevesebb erőforrással. Ebben a cikkünkben egy 5 lépésből álló módszert mutatunk be azoknak az innovatív stratégiáknak a beazonosításához, amelyek hozzásegítik a cégedet a hosszú távú célok eléréséhez.

.

1. lépés: Legyen előtted egy kép

A világjárvány számos olyan trendet felgyorsított, amelyek már eddig is jelen voltak, a digitális átalakulástól az egyedi igényekre való teljes testreszabásig. Gondolatban utazz előre 10 évet a jövőbe, és képzeld el azt a környezetet, amit ezek a trendek ennyi idő alatt kialakítottak? Milyen stratégiát alkalmaznál, ami ilyen körülmények között is értékessé teszi a cégedet?

Ez egy fontos lépés, mert legtöbbször, amikor növekedési stratégiát készítünk, gyakran abból indulunk ki, ami eddig működött. Hátrafelé nézünk, és nem előre. Íme egy ennél jobb módszer:

  • Azonosítsd be a trendeket.
  • Válaszd ki azt, amit meg szeretnél "lovagolni".
  • Határozd meg a jövőképet, amit 10 év múlva szeretnél elérni.
  • Állíts fel olyan 1–3 éves stratégiai célokat, amelyek segítenek valóra váltani ezt a 10 éves elképzelést.

Lehet, hogy első akarsz lenni a piacon, meg akarod duplázni a bevételedet, vagy a legkedveltebb márka szeretnél lenni. Gondolkodj visszafelé, és gondold át, hova kell eljutnod a közeljövőben ahhoz, hogy elérd, amit hosszú távon szeretnél.

.

.

2. lépés: Vizsgáld meg üzleti modellt

Nehéz felvenni a versenyt egy olyan céggel, aki az üzleti tevékenysége számos területén képes megkülönböztetni magát. Ehhez túl kell látnod a céged nyilvánvaló területein, és alaposan át kell gondolnod minden megkülönböztetési pontot, ahol izgalmasabbá teheted a céged működését:

  • Pozicionálás: Ki az alapvető ügyfeled? Mit képvisel a márkád?
  • Termék: Változtatni kell a termék vagy szolgáltatás tulajdonságain?
  • Értékesítés: Más módon kell terjeszteni a terméket vagy szolgáltatást?
  • Folyamatok: Milyen kulcsfontosságú folyamatokkal kell rendelkezned? Hogyan kell működnötök?
  • Ügyfél élmény: Milyen ügyfél élményt szeretnétek kialakítani?
  • Csapat: Kit veszel fel? Hogyan szervezed a csapatot? Melyek a kulturális alapértékeitek?

Az Airbnb tökéletes példája a cég több területét érintő innovációnak. Üzleti modellje az utazás új formájára összpontosít, és ehhez saját platformot kínál. De ha mélyebbre ásunk, akkor az Airbnb egy magasabb rendű szükségletet szolgál ki: a kapcsolódást. Segítenek egy várost olyan szemszögből megismerni az utazóknak, mintha ott élnének – amit egy hotelban nem élhetnek át. A cég kultúrája is a megkülönböztetés egy másik aspektusa, ami ugyancsak erre az emberközpontúságra és a kreativitásra helyezi a hangsúlyt, a "nem szokványosnak" nevezett megoldások fejlesztéséhez.

.

3. lépés: Bővítsd a lehetőségeket

Miután kiválasztottad az üzleti területet, amire fókuszálsz a céged kiemeléséhez, ideje elkezdeni az ötletelést, hogy kibővítsd a stratégiai lehetőségeket. Érdemes a csapatoddal közösen annyi ötletet összegyűjteni, amennyit csak tudtok, mert a lehetőségek számával nő a valódi esély a kiemelkedésre. Alkalmazd az alábbi mintákat az innovatív stratégia lefektetéséhez:

  1. Gondolkodj előre – Wayne Gretzky mondta, hogy: "Oda kell korcsolyázni, ahová a korong megy, nem pedig oda, ahol van". Elmúltak azok az idők, amikor egy stratégia 5 vagy 10 évig is működött, a gyorsan változó technológia miatt gyorsan változnak a piaci igények és feltételek is. Ezért ahhoz, hogy a stratégiád minél hosszabb ideig "kitartson", előre kell látnod a változásokat.
  2. Koordinálj, ne irányíts – Ehhez a megközelítéshez paradigmaváltásra van szükség. Korábban úgy tudtál sikert elérni, ha mindent az irányításod alatt tartottál, most ugyanezt a koordináció által tudod elérni. Az Uber például nem birtokolja és nem is irányítja az autókat, hanem koordinálja őket, és ugyanígy tesz a már említett Airbnb is a szállásokkal.
  3. Erősíts egy másik fronton is – A sikeres cégek gyakran nem az iparági standard szerint határozzák meg magukat. Úgy gondolkodnak, hogy mi "ez" a cég vagyunk, ami történetesen "ebben" az iparágban tevékenykedik, és bátran alkalmazzák a sikerhez az iparági standardtől eltérő egyedi erősségeiket és motivációjukat. Pl.: a Flatiron Health egy onkológiai orvosi platform, ami a keletkezett adatokat felhasználva egyben javítja az onkológiai ellátást is ez a megközelítés 820 milliárd forintot ért a Roche-nak, amikor felvásárolta a céget
  4. Mindenkinek válj a hasznára – A cég üzleti célja túl kell, hogy mutasson a tulajdonosi érték maximalizálásán. Egy jó stratégia minden érdekelt fél (munkatársak, ügyfelek, tágabb közösség) számára előnyt nyújt, mert a vezetők úgy gondolkodnak, hogy ha a cég növekedéséből mindenki profitál, akkor mindenkinek érdekében áll, hogy jól teljesítsen a vállalkozás.

.

.

4. lépés: Elemezz és válassz egy lehetőséget

Miután megalkottál néhány ötletet a csapatoddal, ideje, hogy elemezzétek az egyes ötleteket. A lista elemzése során felvehettek olyan stratégiákat is, amelyeket már követtek, hogy összehasonlítsátok ezeknek az erőforrás igényét az új ötleltekével.Rendszerezzétek a stratégiai lehetőségeketFontoljátok meg a "legőrültebb" ötleteteket isVálasszatok ki egyetlen opciótKérdezzétek meg magatoktól az egyes stratégiai lehetőségek kapcsán:Könnyű vagy nehéz a végrehajtása?Mekkora hatása lenne: jelentős vagy apró?Az innovatív stratégia a "nehéz" és a "jelentős" kvadránsban található. Ezek az "őrült" ötletek. De ha nem félsz egy esélyt adni ezeknek, akkor a végén még valami jó is kisülhet belőle.

.

5. lépés: Add el a stratégiádat

Most, hogy kiválasztottad a cég növekedési stratégiáját, itt az ideje, hogy "eladd" ezt a munkatársaknak. Ehhez:

  • Építsd fel kommunikációs stratégiát – mindenkinek meg kell értenie, hogy milyen stratégiát követtek.
  • Frissítsd a végrehajtási tervet – a jelenlegi éves és 3–5 éves célokat módosítsd a választott stratégiai lehetőségnek megfelelően.

.

.

Most már készen állsz a megkülönböztetésre

Ha ezeken a lépéseken végig mentél, akkor ráléphetsz a megvallósítás útjára. Persze csak óvatos és megfontolt lépésekkel.

.

.