A jó csapat alapja a jó kommunikáció

Mindent, amit a csapatunk tesz, a kommunikáción keresztül valósul meg. A tettek pedig a változást szolgálják. A teljesítményértékeléstől kezdve, az ötleteléseken keresztül, a döntések meghozataláig a kommunikáció jelenti a hatékony csapatmunka alapját.

A szervezet kultúráját azok a beszélgetések alakítják, amit a kollégák egymással folytatnak, vagy éppen elkerülnek. Azok a csapatok, akik eltitkolják vagy elkerülik a problémáikat, jóval kevésbé hatékonyak, mint azok, akik képesek nyíltan megvitatni kérdéseket. Ennek oka, hogy amikor a munkatársak nem érzik magukat eléggé biztonságban ahhoz, hogy őszinték legyenek, megosszák az ötleteiket, vagy építő módon ütköztessék a nézeteiket, akkor csökken a munkamoráljuk és az elköteleződésük is az adott feladat kapcsán. A jól működő szervezetek nem félnek kemény beszélgetéseket folytatni, mert tudják, hogy a fejlődés egyetlen módja a problémákkal való szembenézés.

Íme négy módszer, amelyek segítenek javítani a csapatoddal folytatott kommunikációt.

.

Kezeld a konfliktusokat és a nehéz helyzeteket

Azok az ellentétek és a múltbeli problémák, amiket a szőnyeg alá söprünk, idővel csak súlyosbodnak. A konfliktusok és a nehéz kérdések nyílt kezelése viszont nem könnyű. Nagy fokú bátorságot igényel, hogy a munkatársak megtegyék az első lépést, és elkezdjenek olyan témákat feszegetni, ami sokszor kényelmetlen számukra és a vezetőknek is. Ezért nagyon sokat számít, hogy vezetőként hogyan könnyíted meg ezt a nehéz beszélgetést, és képes vagy-e egy biztonságos közeget kialakítani, amiben a munkatársak beszélhetnek olyan problémákról, nézeteltérésekről és aggályokról, amit mindenki tud, de senki nem meri kimondani.

Egy probléma vagy konfliktus megoldásában gyakran segít, ha meghatározzuk azt a stratégiáját, ami a lehető leginkább illeszkedik az adott helyzethez – erre a Thomas-Kilmann Modell ad nagyon jó támpontot. Ez a modell 5 féle konfliktuskezelési stratégiát állapít meg, de egyik sem jobb vagy rosszabb a másiknál, hanem az a kérdés, hogy az adott helyzetben melyiket tudjuk a leghatékonyabban alkalmazni.

Értékeld a pozitívumot

A jól működő dolgok elismerése olyan alapot teremt, amely táplálja a jövőbeni jó teljesítményt. Ezáltal fejezhetjük ki nagyrabecsülésünket azok felé, akik részt vettek a sikerek elérésében, és egyúttal azonosíthatjuk az erősségeinket is, amelyekre a továbbiakban építkezhetünk. Minden szervezeten belül van valami pozitív, és ennek kihasználása tartós pozitív változást idéz elő.

A vezetők viszont általában arra koncentrálnak, ami nem működik. Ez a megközelítés demoralizálja az embereket, és azt a képet erősíti, hogy a szervezet rosszul működik. Ha arra koncentrálunk, ami hiányzik vagy rossz, az elszívja az energiát és a motivációt a csapatból. Ezzel szemben a pozitív történések energiával töltik fel a munkatársakat, javítják a morált és növelik az önbizalmat.

Ahelyett, hogy a negatívra és javítandóra fókuszálnánk, ismerjük el az erősségeinket, és mindazt, ami jól működik, és ezeket használjuk a fejlődés alapjaként.

.

Támogasd a rendszeres beszélgetéseket

Nem kell feltétlen minden beszélgetést megtervezni vagy egy konkrét kérdésre összpontosítani. A rendszeres, felületes beszélgetések szintén fontosak a kapcsolatok ápolásához.

Kihasználhatjuk erre a kávézás "erejét", hogy az egyszerű kávészüneteket minőségi időre váltsuk. A kötetlen csevegés sokszor váratlan témákhoz is vezethet, így segít feltárni a könnyen javítható problémákat. A gyakori beszélgetések segítenek a problémák megoldásában, még mielőtt azok kicsúsznának a kezünkből.

A kávézáshoz hasonló eseményeket felhasználhatjuk a kudarc "megünneplésére" is. Visszatekinthetünk és átgondolhatjuk 1–1 történés, feladat vagy projekt kapcsán azt, hogy mit tehettünk volna másként, hogy tanuljunk a hibáinkból, és felhívjuk a figyelmet a fejlődési lehetőségekre. A kudarc ugyanis a siker természetes része.

.

Tervezz egy jobb jövőt

Egy beszélgetést arra is felhasználhatunk, hogy javítsunk a fennálló helyzeten vagy kiküszöböljünk egy problémát. A statisztikák szerint a munkatársaknak mindössze 5-20%-a gondolja azt, hogy az fejlesztés (innováció) a munkája része. A legtöbbek szerint ez inkább a szakmai vezető / R&D / felső vezetés feladata. Pedig az innováció 99%-ban inkrementális fejlesztésként jelentkezik – amihez bárki hozzá tud járulni.

Ehhez elég néhány "Mit lehetne..?" vagy "Hogyan tudnánk...?" vagy "Miért pont így csináljuk...?" kezdetű kérdéseket bedobni, és ösztönözni a munkatársakat az őszinte és kreatív válaszadásra. A cél tehát nem feltétlen az, hogy radikálisan új ötletekkel álljunk elő, hanem hogy folyamatosan javítsunk akár egy fennálló helyzeten, akár a termékünk vagy szolgáltatásunk minőségén, hogy ezáltal teremtsünk több értéket az ügyfeleink számára.


A jó csapat alapja a jó kommunikáció

A hatékony együttműködést a kommunikáció teszi lehetővé, ezért a csapatunknak rendszeres minőségi beszélgetésekre van szüksége ahhoz, hogy javítsunk a közös munkán. Ezek a beszélgetések inkább a fejlődésről szólnak, mintsem a dominanciáról, és a kapcsolatok kialakítását és erősítését támogatják, nem pusztán az eredményességet.

.