9 alapvető vezetői készség

Fejlesszen ki olyan vezetői tulajdonságokat, amivel támogatja csapatát.


Minden vezető különbözik egymástól, ezért érdemes megvizsgálnunk, hogy melyik vezetői típusba tartozunk, ami segít a következő szintre fejleszteni képességeinket. Függetlenül attól, hogy prosperáló céget vezetünk, vagy csak a céljaink megvalósítása kapcsán tekintünk önmagunkra vezetőként, a hatékony vezetői tulajdonságok kifejlesztése elengedhetetlen a sikerhez, ugyanis ezek segítenek leküzdeni az akadályokat, kockázatot vállalni és boldogulni a legnehezebb időszakokban is.

MELYEK A JÓ VEZETŐI TULAJDONSÁGOK?

Különböző típusú vezetők léteznek, éppen ezért a legjobb módja a kiemelkedő vezetői sikereink elérésének az, ha az egyedi vezetési stílusunknak megfelelően feljesztjük magunkat, csakis így válhatunk azzá a vezetővé, akivé szeretnénk. De melyek a jó vezető tulajdonságai? A kérdés megválaszolásához előszöris határozzuk meg, hogy mit jelent vezetőnek lenni. Amikor vállalkozást vezetünk, embereket vezetünk, ez pedig azt jelenti, hogy az üzleti know-how mellett az emberek készségeit is fejlesztenünk kell. A célok elérése érdekében folyamatos kapcsolatban kell állnunk a kollégákkal és az ügyfelekkel, de az igazán jó vezetők nem kikényszerítik az együttműködést, hanem megteremtik azt. Ahogy Steve Jobs mondta: "A vezető arra inspirálja az embereket, hogy megtegyék azt, amiről azt gondolták, hogy nem képesek, mivel a jó vezető olyan irányba befolyásolja az embereket, hogy megteszik azt, amit nem is akartak volna megtenni."


LÉTFONTOSSÁGÚ VEZETŐI VONÁSOK

Melyek a jó vezető tulajdonságai? A vezetői adottsággal nem születik az ember - ez egy olyan készség, amelyet idővel tovább lehet fejleszteni. Íme kilenc alapvető vezetői tulajdonság, amelyeket bárki finomíthat magában annak érdekében, hogy hatékonyabb vezető legyen:


1. MAGABIZTOSSÁG

Az igazi vezetők magabiztosak, és tudják, hogy el kell térniük a hagyományos gondolkodásmódtól – és tettektől – ha azt szeretnék, hogy a vállalat a következő szintre tudjon lépni. Tudják, hogy sokkal fontosabb vezetői vonások a nyitottság, az érzelmi intelligencia és a találékonyság, mint a befektetői csoportok bevonásának képessége.

Hogyan jelenik meg az önbizalom fontossága a jó vezetővé válás során? Az emberi kommunikációnak több mint fele nonverbális módon nyilvánul meg, a magabiztos vezetők pedig azáltal inspiálnak másokat, hogy szilárd meggyőződéseiket közvetítik a munkatársak felé. Ha magabiztosnak tűnünk – még ha valójában nem érezzük magunkat annak – mások akkor is követni fognak minket és hinni fognak az útmutatásunkban.


2. FÓKUSZ

Tudja, hogyan összpontosítson arra, amit el szeretne érni? A jó vezetők folyamatosan a célon tartják a szemüket, szervezettek és jó előre terveznek, miközben továbbra is kellőképpen rugalmasok maradnak ahhoz, hogy megbirkózzanak a váratlan kihívásokkal. Mint egy sakk nagymester, a jó vezető átgondolja a lehetséges stratégiákat és megvizsgálja, hogy az egyes cselekedetei milyen hatással lesznek az adott forgatókönyvre. A figyelem irányítása az egyik legfontosabb vezetői készség, hiszen amire koncentrálunk, abba fogunk időt és energiát tenni – ezáltal pedig ez az egyik legnagyobb sikereinket szabotáló tényező is.


3. ŐSZINTESÉG

Sokan úgy vélik, hogy a sikeres üzleti- és politikai vezetők alapvetően tisztességtelenek, ám a kiemelkedő vezetők úgy kezelnek másokat, ahogyan másoktól elvárják, hogy velük bánjanak – őszinte módon. Az őszinteség nem csak transzparens céget eredményez, de ez az egyetlen módja is a másokkal való igazán szoros kapcsolatok kialakításának. Mindenki, akivel kapcsolatba kerülünk, az őszinteségünk és az általunk közvetített értékrendünk alapján fog minket valamilyen módon bekategorizálni saját magában. Ezért érdemes meggyőződnünk arról, hogy a csapat minden tagja tisztában van a céges kultúrával és az alapvető elvárásokkal, és példamutatással törekedjünk rámutatni, hogy mennyire értékeljük az őszinteséget a másokkal folytatott mindennapi interakció során. Ne öntsünk cukormázat a mondanivalónkra, hanem találjuk meg a módját, hogy őszinte visszajelzéseket tudjunk adni közvetlen és együttérző módon.


4. POZITIVITÁS

Az igazán nagy vezetők egyik tulajdonsága a pozitivitás és az optimizmus, amely mindenkire átragad a környezetükben. Nem arról van szó, hogy ők soha nem lesznek frusztráltak vagy nem élnek meg csalódást keltő pillanatokat, hanem arról, hogy képesek a kihívásokkal teli feladatok megoldására is pozitív megközelítést alkalmazni. Pontosan tudják, hogyan lehet a kudarcokat sikerekké alakítani, és hogyan tudnak optimisták maradni napi szinten. Az egyik legfontosabb vezetői feladat átadni a céges csapatnak azt a mentalitást, hogy a kihívásokra lehetőségekként, és ne akadályként tekintsenek. A pozitív gondolkodásmód pontosan ezt jelenti, nem pedig azt – amit sok ember gondol – hogy amikor problémával szembesülünk, akkor azt figyelmen kívül hagyjuk, és csak a jó dolgokra figyelünk.


5. DÖNTÉSKÉPESSÉG

Minden vezető szerepet betöltő személynek néha nehéz döntéseket kell hoznia. Az, hogy miként kezeli ezeket a döntéseket, az egyik legfontosabb vezetői tulajdonság. A döntésképesség jelenti a különbséget aközött, hogy túlélünk egy nehéz időszakot vagy meghajlunk a nyomás alatt. A nehéz döntések meghozatala azt jelenti, hogy nem feltétlenül leszünk mindig népszerűek mások szemében, de ha kellő körültekintéssel hozzuk meg a döntéseket, tiszteletet biztosan kivívunk majd másoktól. Még ha rossz döntést is hozunk, és helyesbítenünk kell, akkor is a határozott döntésképesség egy nehéz időszakban jobb vezetői minőség, mint csak ölbe tett kézzel várni, hogy valami történjen, vagy hagyni, hogy mások döntsenek helyettünk. Abból válik jó vezető, aki a helyes döntést hozza, nem pedig a könnyű döntést.


6. MOTIVÁLÓ KÉPESSÉG

Mindannyian rendelkezünk természet adta képességekkel, amelyeket alkalmazunk is a karrierünk során. Felfedezni magunkban ezeket vezetői vonásokat kiváló módja annak, hogy másokat is arra ösztönözzünk, hogy megtalálják saját erősségeiket. Az inspiráció az, ami arra készteti az embereket, hogy átverekedjék magukat a nehéz időkön, és a céljaik elérése érdekében munkálkodjanak még akkor is, ha a helyzet nem feltétlen ezt támogatja. A jó vezetők nemcsak információt közvetítenek, hanem azt is tudják, hogyan kommunikálják a célokat és a jövőképet annak érdekében, hogy az inspiráló legyen a csapat számára. Nem szabad alábecsülni a szavak erejét, a legjobb vezetők tudják, hogy a szavak az érzelmekre hatnak és ezáltal lehet akár áttöréseket is elérni mások gondolkodásmódjának konstruktív irányba fordításában. Számos fontos vezetői tulajdonsághoz hasonlóan a hatékony kommunikáció is inkább arról szól, hogy mit nem teszünk – a konstruktív kommunikáció gyakran a száj bezárását és a fül kinyitását jelenti. A mély hallgatás és átgondolt kérdések feltevése azt mutatja az alkalmazottak számára, hogy fontos a véleményük.


7. FELELŐSSÉGVÁLLALÁS

Vezetőként egészen biztosan követünk el hibákat. Miközben ezeket a hibákat pozitív hozzáállással és tudatos gondolkodásmóddal kezeljük, az egyik kulcsfontosságú vezetői tulajdonság, hogy felelősséget kell vállalnunk mindenért, így a hibákért is. Mások hibáztatása, a saját igazunk bizonygatása vagy úgy tenni, mintha semmi nem történt volna, rontja a csapaton belüli bizalmat, és elriasztja őket attól, hogy vállalják ők is a felelősséget a saját hibáikért. A jó vezetők több hibáért vállalnak felelősséget, mint amit közvetlenül ők követtek el, és kevesebb eredményt tulajdonítanak kizárólag saját maguknak, mint amit elértek, ez pedig a bizalom és alázat szervezeti kultúráját teremti meg. Ha egy vezető felelősséget vállal a hibáiért, és arra törekszik, hogy a csapata is hasonlóképpen tegyen, az felelősségérzetet alakít ki az egész cégben, amely hozzájárul a személyes- és céges sikerek eléréséhez.


8. EMPÁTIA

A jó vezető ismérvei között szerepel az empátia is? Bármilyen meglepő is hangzik, teljesen logikus a dolog. Amikor kapcsolatot próbálunk teremteni valakivel, az empátia teszi lehetővé számunkra, hogy észleljük azt, hogy átment-e számára az üzenetünk vagy sem. Azáltal, hogy képesek vagyunk más szemével látni egy helyzetet, előre meg tudjuk majd mondani, hogy milyen hatással lesznek rá a szavaink és tetteink. Empátia nélkül ennek az ellenkezője történik, és azt kockáztatjuk, hogy elidegenítjük azokat az embereket, akikkel kapcsolatba próbálnánk lépni, legyen az ügyfél, alkalmazott vagy éppen versenytárs. Az empátia kialakítása szinte minden más vezetéshez szükséges "soft skill" alapját képezi, a tudatos gondolkodástól a hatékony problémamegoldásig.


9. ALÁZAT

Az alázat az egyik leggyakrabban félreértelmezett vezetői tulajdonság, amely kulcsfontosságú bármilyen típusú csapat irányításához. Az alázat az egyik legfontosabb vezetői vonás, de ez nem azt jelenti, hogy lábtörlőnek kell lennünk. Az alázat úgy alakítja a személyiségünket, hogy képesek legyünk megismerni saját gyengeségeinket anélkül, hogy elveszítenénk az önbecsülésünket. Fogékonnyá válunk mások visszajelzéseire, amelyek később új ötletekhez és megoldásokhoz vezetnek. Az alázat elősegíti a valódi emberi kapcsolatok kialakítását is, mivel megközelíthetőnek mutat minket mások számára.