Exponenciális fejlődés, apró változtatással

Mi a szervezetfejlesztés és az üzleti növekedés legegyszerűbb forrása?


Egy sikeres vállalkozást felépíteni olyan, mint jó sportolónak lenni. Mindkét esetben folyamatosan felül kell kerekednünk a versenytársakon, és egyre jobb eredményeket kell produkálnunk. Ez igaz akár kis-, akár nagyállalkozásokra, de olimpiai bajnokokra is. És sokszor a legnagyobb fejlődést nem azáltal érjük el, hogy valami újat próbálunk ki, hanem veszünk egy meglévő folyamatot, és azt tesszük hatékonyabbá, leásva annak gyökeréig. Vagyis sokszor apróbb változtatással is exponenciális fejlődést érhetünk el, főleg, ha ezt a változtatást a gondolkodásmódunk területén érjük el.


GONDOLKODÁSMÓD

Nincs olyan versenytárs, akitől többet tanulhatnánk, mint attól, akit nem szívlelünk – az ő erősségei általában a mi gyengeségeink. Sokszor annyira belemerülünk a saját "igazunkba", vagy mások "helytelenségének" igazolásába, hogy közben észre sem vesszük, hogy nekik is vannak erősségeik, és nekünk is vannak gyengeségeink. Abban a tévhitben élünk, hogy azért, mert nem értünk velük egyet, vagy nem kedveljük őket, akkor arra sem méltók, hogy összemérjük magunkat velük, így azt sem látjuk meg, hogy miben tanulhatnánk tőlük. Ettől sorvad az innováció, és csökken a rugalmasság.

A hosszú távú üzleti siker eléréséhez első sorban nem versenytársnak érdemes tekintenünk a konkurenseinket, hanem inkább annak a küldetésnek az életre keltőjét kell látnunk bennük, amit mi is célul tűztünk ki. Ezért azt keressük bennük, hogy miként váltják ezt nálunk hatékonyabban valóra, és tanulunk tőlük a "közös ügyünk" beteljesítése érdekében.


APPLE SZTORI

1970-es években az IBM uralta a mainframe piacot, és nem foglalkozott a személyi számítógépekkel. De később látva, hogy a Commodore és az Apple is sikereket ér el ezen a területen, úgy döntöttek, hogy ők is versenybe szállnak. Elkezdtek hát fejleszteni, és amikor piacra dobták a terméküket, az Apple-nek volt a legnagyobb piaci részesedése, és így a legnagyobb veszítenivalója az IBM megjelenésével. Más cég az IBM bejelentésére pánikba esett volna, de az Apple mint tudjuk, teljesen másként gondolkodik – ennek bizonyítékaként egy teljes oldalas hírdetést jelentettek meg a The Wall Street Journal-ban: "Welcome, IBM. Seriously." címmel. A hírdetés valahogy így nézett ki:

"Üdvözlünk ezen a piacon, amelynél nem volt sem fontosabb, sem izgalmasabb azóta, hogy 35 évvel ezelőtt kirobbant a számítástechnika forradalma. Azzal, hogy valós számítógépes teljesítményt adunk az egyes emberek kezébe, már most sokat javítunk munkájuk, gondolkodásuk, tanulásuk, kommunikációjuk és szórakozásuk minőségén. Az előttünk álló évtizedben a személyi számítógépek piaca exponenciálisan növekszik majd. Örömmel várjuk a felelős versenyt, amelyben minden erőnkkel azon leszünk, hogy ezt az amerikai technológiát eljuttassuk a világ minden pontjára. Nagyra értékeljük, hogy vállaljátok ezt a komoly elkötelezettséget. Mert a mi munkánk, azáltal, hogy növeli az egyes emberek produktivitását, gyarapítja a társadalmi tőkét."


FEDEZD FEL, hogyan válhatsz hasonló gondolkodásmódú vezetővé.