Mérőszámok a hosszú távú üzleti sikerhez

A rövid távú siker teljesen más műfaj, mint mindezt hosszú távon véghez vinni.


Az üzleti életben azok a vezetők és csapataik kapnak jutalmat, akik elérik a kitűzött pénzügyi tervet, még akkor is, ha magas volt év közben a fluktuáció, a munkamorál csak akkor volt nevezhető kielégítőnek, ha éppen jó hónapot zártak, és az évközi teljesítmény is hektikus volt. Az a vezető viszont, aki stabil üzleti növekedést ér el, lojálisak hozzá a munkatársak (nem a termék/szolgáltatás szeretete tartja a cégnél a munkatársakat), és kiemelkedő munkamorált hoz létre, de esetleg nem éri el a tervszámokat, a legtöbb esetben semmiféle jutalomban nem részesül. Holott ez a szervezeti működés garantáltan nagyobb profitot eredményez, és jóval kiszámíthatóbb módon, mint a másik. Csakhogy – itt jön a fekete leves – több energiát igényel ennek alkalmazása, és hosszabb időt is vesz igénybe, mig láthatóvá válnak az eredmények, és manapság az azonnali eredmények világában ez nem egy kecsegtető opció.

Számtalan módon mérhetjük a céges csapat rövid távú (éves) teljesítményét – mennyi bevételt vagy nyereséget termelt, hány ügyfelet szolgált ki egy adott időszakban, vagy mennyit növekedett a bevétel a tavalyi évhez képest. De ahogy a 100m-es futás is teljesen más műfaj, mint a maraton, úgy amikor vezetőként a hosszú távú növekedés eléréséhez is a célszámok elérését tesszük az első helyre, az olyan, mintha hatalmas izmokat építenénk a maraton lefutásához – amivel féltávnál ki fogunk fulladni. Az üzletben teljesen más mérőszámokra és gondolkodásmódra van szükség, amikor hosszú távon szeretnénk eredményesek lenni. 


Hogyan érhető ez el?

A hosszú távú siker alapját annak a csapatnak a munkaminősége adja, akik a vállalat bevételét megtermelik. Ezért egy cég számára jóval értékesebb egy olyan vezető, aki stabil üzleti növekedést ér el a csapatával, lojálisak hozzá a munkatársak, és kiemelkedő munkamorált hoz létre, mint az a vezető, aki feláldozza ezeket a rövid távú célok elérése érdekében.

A Soutwest Airlines ügyvezetőjét megkérdezték, hogy: "Kik a fontosabbak, a részvényesek vagy az alkalmazottak?" Ő erre a következő, akkoriban (és sok szempontból még ma is) eretnekségnek számító gondolattal felelt: "Nos, ez könnyű kérdés. Nekem a munkatársak az elsők. Ha jól bánunk velük, ők is jól bánnak az emberekkel, ezért az emberek visszatérnek hozzánk, újra és újra igénybe veszik a szolgáltatásainkat, és ettől a részvényesek is boldogok lesznek. Így megy ez, és nincs ebben semmi titok." A Southwest Airline a mai napig a legsikeresebb fapados légitársaság, és ez nem véletlen. Ha vezetőként a csapatra fókuszálunk és arra, hogy mit tehetünk azért, hogy ők a lehető leghatékonyabban dolgozzanak, az alapvetően megváltoztatja a döntéseinket és hogy miként tekintünk az üzletmenetre.


FEDEZD FEL, hogyan érhetsz el vezetőként hosszú távú stabil üzleti növekedést.