Mi motiválja az embereket a munkájuk során?

Hogyan motiváljunk másokat manipuláció nélkül?


Annak kapcsán, hogy mi motiválja az embereket a munkájukban, mindig felmerül egy mélyebb kérdés is: Mi motiválja az embereket általánosságban az életükben? Erre a kérdésre nem lehet egyszerű választ adni, hiszen az emberek összetett lények, így a viselkedésünket több tényező befolyásolja, az értékrendünk, a meggyőződéseink, az érzéseink és tapasztalataink, valamint az alapvető emberi igényeink is. A kutatások* egyértelműen mutatják, hogy a szenvedély és a kreativitás együttesen működve alakítja ki a mozgató erőnket. A Journal of Neuroscience közzétett tanulmánya kimutatta, hogy minél inspiráltabban érezték magukat a résztvevők egy adott tevékenység kapcsán, annál aktívabb volt az amygdala (az agy érzelmi központ). Tehát a szenvedélynek kiemelt szerep jut az emberi motivációban, legyen szó munkáról vagy saját magunkon való változtatásról.

MI MOTIVÁLJA AZ EMBEREKET A MUNKÁJUK SORÁN?

Hihetetlenül érdekes következtetésekre juthatunk annak tanulmányozása kapcsán, hogy mi motiválja az embereket a munkájukban. A tudomány számos olyan tényt tár elénk, ami ellentmond a hagyományos hiedelmeknek. Például, mint munkavállalók (és fogyasztók), valójában nem engedjük magunkat olyan könnyen manipulálni, mint ahogy azt a viselkedés kutatók elhitetik velünk. Ahelyett, hogy a viselkedésünket a jutalmazás-büntetés rendszer befolyásolná leginkább, az emberek sokkal intenzívebben reagálnának az érdekeiket szolgáló vállalati ösztönzőkre. Vagyis mindaddig, amíg a munkavállaló megfelelő kompenzációt kap a teljesítményéért, valójában három (nem monetáris) tényező ösztönzi a munkavállalókat: autonómia, kiválóság és cél. Vegyük sorra ezen tényezők mindegyikét, hogy megérthessük, mi motiválja az embereket a munkájukban:

  • Autonómia a munkahelyen. Annak érdekében, hogy úgy érezhessék, hogy értékes munkát végeznek, a munkavállalóknak érzniük kell, hogy rátermett és megbízható munkaerőnek tartják őket. Ezért az ésszerű szintű autonómia biztosítása a munkahelyen az egyik leghatékonyabb stratégia lehet, amikor arra keressük a választ, hogy mi motiválja minőségi munkavégzésre az embereket.
  • Kiválóság a munkahelyen. Függetlenül attól, hogy egy kisvállalkozás tulajdonosáról vagy egy feltörekvő cég alkalmazottjáról van szó, a kiválóság érzése az egyik legfontosabb része a munkahelyi motivációnak. Annak érdekében, hogy hatékonyan inspirálja csapatát, győződjön meg arról, hogy mindenki rendelkezik azokkal az eszközökkel és információkkal, amelyekre a minőségi munkavégzéshez szüksége van.
  • Küldetéstudat a munkahelyen. Az üzleti növekedési stratégia kulcsfontosságú része a küldetéstudat szerepe a munkahelyen. Egy bizonyos szint felett már nem a pénz motiválja leginkább a munkavállalókat, ami ösztönzi őket, az a küldetéstudat és az eredményekhez való hozzájárulás, amelyet a munka során éreznek. Fektessen energiát az alkalmazotti lojalitás elérésébe és a megfelelő gondolkodásmód kialakításába, és ezáltal nem csak azt fogja megérteni, hogy mi motiválja az embereket a magánéletükben, hanem azt is, hogy miként teremthet elégedett és eltökélt csapatot.


MI KÉSZTETI AZ EMBEREKET VÁLTOZÁSRA?

Az egy dolog, hogy motiváltak tudjunk lenni az életünkben, de egészen másra van szükség, amikor meg szeretnénk változtatni magunkban valamit. A személyiségjegyek vagy egyéni szokások megváltoztatása sokszor annyira félelmetes, hogy sokan azért ellenzik az önfejlesztést, hogy elkerüljék ezt a fajta kihívást. Az emberek általában ragaszkodnak a régi, berögzült szokásokhoz, amíg nem adódik egy erős indok a változtatásra.

Mit mondanak a kutatások arról, hogy mi motiválja az embereket a változásban? Egyes kutatások szerint a viselkedésünk megváltoztatása két dimenzió mentén történik: belső/külső és pozitív/negatív. Ezek a paraméterek négy különféle módon kombinálódnak, és mindegyik eltérő motivációt biztosít.

  1. Amikor valakit belső tényezők (szenvedély) és pozitív eredmények (például beteljesült álmok vagy célok) inspirálnak, akkor szinte biztos, hogy sikerül megváltoznia.
  2. Ha valakit külső tényezők (körülmények) és pozitív eredmények motiválnak, valószínűleg sikerül megváltoznia, legalább részben.
  3. Ha valakit belső tényezők és a negatív eredmények (például kudarc vagy veszteség) késztetnek változásra, előfordulhat, hogy végül valamelyest megváltozik, de van esély a nem kívánt viselkedés visszatérésére.
  4. Ha valakit külső tényezők és negatív eredmények késztetnek változásra, akkor teljességgel valószínűtlen, hogy a személyes változás bármilyen szinten is bekövetkezzen.


Motiválni tehát csakis saját magunkat tudjuk, nem létezik olyan, hogy mások motiválása, csak az inspiráció. Ha inspirálunk másokat, azzal hosszú távú elköteleződést biztosítunk számukra egy igaz ügy mellett, ami a küldetésükké válik, és szenvedéllyel dolgoznak majd érte minden egyes nap.